Warning!!! This is a personal blog owned by a-girl-not-yet-a-woman, so she's a lady. She has her own view about the world. Please ignore the words-spelling-sentences-grammatical error that girl (I) used. If you want to copy any links, topics, pictures just let me know and link it back here. Thank you.

Tuesday, January 18, 2011

~xde tajuk~

Assalamualaikum semua (tiba2 baik plak lam entry kali ni ye)



Aku tbe2 tbace blog sorg kenalan,,,,,rs tsentuh or myb tkagum dgn smgt n tekad beliau. Papepun kte sume ade cite tsendiri ttg sejarah diri. Dgn itu, buat aku tpgil nk cte psl diri sdri, mgkin xsehebat cte bliau, tp ckuplah utk aku coretkan di sini, di saat aku mkin mlupekan parit jerih khdupan lalu....sementara pglm mnis itu msih segar bugar di igtn ...


Aku sorg anak bongsu :-p...haha, kelahiran ku mmg xdijangka...hehe...(censored). Aku dihantar ke tadika sewal usi 4++ di kala, ibu bapa, siblings sume bz dgn khidupan memasing. Oh ya, seblum tu, aku mmg akan dihantar ke umh nenek ku, tp mgkin jarak antara tmpt keje mak aku adlah lebih dkt dgn umh kami + dkt dgn tadika aku, lalu aku dihantar ke sini. (mungkin di entry lain aku akan cte psl khidupan knk2 ku di umh nenek...heee~....insyaAllah, sdaya yg diigt)


Aku dihantar ke tadika smsa akk aku yg sulung br hndk mjengah dr alam diploma smntara mnggu pgilan utk smbg dgree di UK. Jadi, mmg stiap hari bliau lah yg akan hntr n amik aku (ni ape yg aku igt). Tp keadaan ni xblarutan, sbb slps bliau ke UK, aku mmg dihntr oleh ibu seawall 7am @ 730am kot. Hurmm, pastu mmg ptutnye abis tadika kul 12 ke 11? Hehe, xigt la...tp yg pasti, plg awl pn ibu ku akan amk lam 1230pm kot, plg lewat pmh smpi pukul 2pm or myb lebih....(cikgu tadika ade pelawa nk soh duduk lam tadika, tapi i jual mhl, duk la kt pgkin luar tadika, dikerumun lalat2 , ni mak aku cte la...) smpi sian bliau rs, lalu aku ditukarkan tadika lain, bsame spupu spapat ....haha....yg dkt2 dgn tmpt keje pkck ku (alfatihah, bliau br shj kembali ke rahmatullah). Mujur la zmn2 ni xdok cte2 psl budak ilang la...klu xngis mak aku, tp ade gk 1 kes psl budak laki cine lbih kurg baye kte, kne anto p thai tuk jdk bdk sdkh la...huhu.....pe la dosa budk tu, kjm la org2 yg buat cmtu..


Semase usia menginjak 6 thun, kan dlu2 skolah stat bln 12, haha, aku dimsukkan ke sek ren, aku ni bkn la jnis yg pndai, pemalas pulak tuh, hoho....tp xtau la, cume aku ni jnis yg rjin buat homework kot, keje skolah xpnh xsiap....biase la budak2 kan jujur, slagi xsiap keje xleh tgk tv, xleh main. Aku igt lg ms drjh4 aku pnh kne buat buku skrap kajian tempatan: sejarah sek ren ku + bendera mesia, haha, xsiap weh, keje skolah tuk cuti yg lame. Bapak aku ni plak jenis grg + byk buku, habis aku dihempap dgn 10 buku teks kot, xde r sakit, tp gnz la gk, tkejut mak aku (see, nakal kan aku dulu, klu nk ckp psl rotan, mmg xterkira laaa..... nakalnye la aku dlu2...)


As I said b4, aku ni mmg xpnh tau UPSR tu ape, hahaha, dikerah pegi skolah cuti2 utk kls tmbhn, mcm ape je, tp aku xphm jgk ape motip sme ni. Sbb aku ni bkn jnis ske mbace buku skolah, cthnye sains tuh. Nah ko, pdn muke dpt 4A...ahaha, tp trial UPSR aku mmg la dasat gler trok....aku xtau cmne leh dpt 4A tu...


Masuk skolah mngh, ptutnye aku kne g coed school, but my mom said, sy ni sng kne buli dgn lelaki. Jd sy mnurut prnth tekedek2 la g skolah girl ptg ari ni, kngn di cni ckup indah.Wpn skolah aku x sesi pg mcm skolah len, bantuan pnoh kerajaaan...tp aku dpt blajo dgn smpurna. (Dr sek ren smpi ke uni, mmg asek dpt tmpt yg separa kerjaan je...huhu, apola nsib). Alhamdulillah, wpn kali ni aku xg tusen n xde pn cls tmbhn, dpt jgk 8A dlm PMR. Dgn itu, smgt la aku isi borg SBP n MRSM, SIap bcte2 nk msuk alam shah (gile-xtau-ni-skolah-lelaki)...haha, tp mmg bkn rezki aku kot, mmg la xdpt kan, nk msuk alam shah tu, pastu aku ni kan jnis omsick, so nti wat susah parent aku je. So, mntp la di skolah lm, cume tkilan gk la, sbb mkin msuk f5, n nk SPM tu, ckgu mmg xde kt mukabumi skolah, sedih rs, diorg igt ktorg kls sc 1 ni leh pndai sdri2 ke....huhu....so, kputusan aku xde la cmrlg mn pn, tp still boleh dguna pakai utk msuk ke UPU hik2...


Mgkin ketekunan aku ni dpengaruhi oleh siblings jgk, sbb dlm fmly sume yg msuk uni, wpn disaat mreka di uni, aku xbsekolahpn lg, hahaha, gler r kan?? Di saat aku tgh btatih menuju menara gading, mereka sudahpn bgaji lumayan (utk blanje aku), so, aku pn pcaye, dmana ade usaha, di situ ade kjayaan. Aku ade byk cth lg, pkck sblh mak aku blajo engine di US, skrg dh pn bgelar IR, mkck sblh mak pule blajo di US gk, dh jdk lect.Bbrp spupu mak aku, wpn dorg dr kwarge yg bpecah belah, tp skrg smenye bjaye n bsaing d ant 1 sm lain, n sme dh jd Doc Phd, di IPTAsss!!!! Atok sblh mak sorg nelayan + pkr psl engin2 motoboat ni (tht;s why, aku t;amik engine dlu kot, pastu, spupu aku rmi la jdk engineer skrg, mcm2 ado). Atok sblh abah plak, pegawai veteriner ke doc veteriner kt bentong (sbb tu ayh aku lhir je kt raub, tp duduk kt umh krajaan bentong, yg tgh bndor tu, tpi padang, klu dlu2 mmg abah sgt suka pas blk dr kl, akan singgah bentong, zmn2 xde hiway tol lg. Tiap coret n pglmn bliau kt bentong cte pd kami. Dan sebb tu spupu2 belah abah byk jdk doc pathologist, pmcist , n sains2 ni. Smpi siblings aku kate aku byk ikot belah abah, (gemok2 + pendek plak tu), amk bdg2 health ni, pastu muke pn ikot moyang belah abah....haha....Smgt2 inilah kami perlukan dlm idup, ye, kami (belah mak je) adlh kturunan Kampar dr Padang, Sumatera , aku xkan lupe asl usul aku, kalu la nenek i xdtg cnie, agk2 cmne la aku kan?? Dr kecik sokmo pk gnie, sbb tau, if i’m in endon, it will a diff story throughout my life....


Eh, jauh dh aku melalut...


Hurmm....pastu dpt la aku msuk kt tmpt yg aku blajo skrg, & soon to end....excited, dh hmpir 6 thun kot duk kt UNI ini...hehe....di sinilah aku blajo cmne nk branikan diri, aktipkan diri sdri, bdikari, talk to strangers n bla3x.....konklusinya, kt cnie la aku blajo cmne nk mhdapi dunia reality di luar sn, sbaik shj aku dh grad nti. Mmg btoi la kt org, (eh ke kata diri sdri), walau selautan air mata perit tu, tp bila kte bjaye dlm sesuatu, ilang dh selautan wpn yg bjaye tu hnyelah setitik mata pena. Mcm org mgndung jgk la, 9 bln rs perit, susah, penat mgndung tu (wpn xde pglmn lg), tp tup2, ble ank dh kuar, xigt dh psl jerih perih tu....itu yg dikatakan nikmat, pabila kte mndpt sesuatu dgn bsusah payah.


Mgkin penglmn aku bbeza dgn kalian, tp kte semua ade khidupan tsendiri. Jgnlah kte kata itu n ini psl org lain, walhal kte xpnh pn brade die tmpt mreka. Mgkin pglmn aku xckup adventure (mmg pn) tp segala nya turn me 180 dgree to another prsonality.


Ya Allah, berilah hambaMu ini ketenangan, kekuatan, kejayaan di dunia n akhirat, amin....